25 Mart 2017 Cumartesi

CHART NEDİR?

Merhaba Arkadaşlar;

Bugün sizlere chart nedir sorusunu cevaplayacağım. Bundan dolayı kısa bir yazı olacak ama sonraki yazılarımdah olan chart nasıl okunur? sorusunun cevabını ise video çekerek vereceğim. Direk olarak video yayınlamak yerine öncelikle bir ön bilgi olmasının yararlı olabileceğini düşündüm.

Evet arkadaşlarım. Özellikle sanalda pilot olan arkadaşlarım sık sık chart kavramını duymuş ama uçuş sırasında bir çoğu kullanmamıştır. Bunun sebebi chartları çok karışık ve gereksiz görmeniz olabilir ama ben de ilk başlarda öyle düşünsemde başımdan geçen olaylar ve tecrübelerime dayanarak aslında chart olmadan yapılan bir uçuşun çok tehlikeli olduğunu kavradım.

Arkadaşlar, bir chartda bizim işimizi kolaylaştıracak çok önemli bilgiler vardır. Bu bilgilerden bazıları;
  1. Havalimanı bilgileri
  2. Havalimanı ayrılış bilgileri
  3. Havalimanı yaklaşma bilgileri
  4. İniş için işimize çok fazla yarayacak bilgiler.
  5.  ve daha fazlası.
Şimdi hala önemini anlamamış olabilirsiniz. Size bunun önemini böyle teorik olarak yazmak yerine hikaye olarak yazacağım ve başımdan geçen iki olayı anlatacağım.

İlk olay Fransa'da bir meydana inmeye çalışırken oldu. Fransa alplerinde bulunan havalimanı. Etrafı oldukça dağlık ve bir gece uçuşu. İnişe yaklaştığım vakitler de FMC'den pisti ve yaklaşmayı şeçtim. Kafama göre alçalmaya başladım. Her şey çok güzel gidiyor. Bir VOR yaklaşması. Önüme baktığımda pisti rahatlıkla görebiliyorum lakin pistin hemen önünde küçük bir tepe varmış. Chart'a bakmadığım için bilmiyorum. Ben inişe devam ediyorum, bu sırada pist'de bulunan yaklaşma ışıkları 3 kırmızı 1 sarı oluyor. Piste yakın olduğum için pek umursamıyorum ve uçağın alçalmasını oldukça yavaş bir şekilde kesiyorum. İste tam bu sırada olanlar oluyor. Bir anda pist gözümden kayboluyor ve tepeninde altında kaldığım için doğal olarak...

Peki şimdi eğer chart'a baksaydım ne olurdu. Bunu düşündüm ve şunları karar aldım;
  1.  Belki piste yüksek karalar yaklaşacaktım ve tepe engel olmayacaktı.
  2.  Tepenin olduğunu bilceğim için belki hiç alçak kalmayacaktım
  3.  Tepe irtifasının altına düştüm mü hızlı bir şekilde alçalmayı kesip pas geçecektim.
Görüldüğü gibi arkadaşlar. Böyle bir kaza gerçek de yaşansa bariz bir şekilde pilot hatası olacağı belliydi.

İkinci hikayem ise; Fransa olayından henüz bir kaç ay geçmiş ve Amerika'da popüler bir havalimanına iniyorum. Yaklaşma sırasında bulunduğum airways'in üzerinde olduğumun farkında değilim ve yavaş bir şekilde alçalmaya devam ediyorum. Fakat bir anda TCAS alçalmam için çağrı yapıyor ve seri bir şekilde alçalmaya başlıyorum. Neyse ki bir kaza olmuyor fakat orada belki kazaya sebep olabilecek bir hata yapmıştım. Hemen chart açıp baktığımda aslında o airways'de benim en fazla 6000 ft de olmam gerektiği yazıyor ama ben 14000 ft. seyirediyordum. Yani büyük bir hatam vardı.

Evet arkadaşlar sonraki yazımda sizlere Chart nasıl okunur adlı bir video çekmeye çalışacağım. Umarım yazım sizin için yararlı olur.

İyi Günler Dilerim...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder