NEDEN UÇAK DÜŞER?
Günümüzde eminim ki bir çoğumuz
uçağa binmemişizdir. Bunun sebebi sorulduğunda ; ya uçak biletleri çok pahalı
ya da “Bizim memlekette havalimanı yok” gibi cevaplar almışızdır. Fakat
herkesin içinde sakladığı bir sebep de aslında uçağın düşmesi ve ya da
yükseklik korkumuzdur. Ama gerçekten de uçaklara güvenmemek de doğru mu
yapıyoruz ?. Madem Güvenmemiz gerekiyor o zaman neden uçaklar kaza yapıyor ve
bu kazalar da yüzlerce insan ölüyor? Hadi !
Şimdi bu sorulara bir göz atalım.
Bugüne
kadar dünya üzerinde binlerce uçak kazası ve milyarlarca tehlikeli anlar
yaşanmıştır. Aslında bunların hepsi önlene bilecek kazalardır fakat insan
oğlunun yapısı gereği bir olay yaşanmadan önlem alınmaz. Bu kazalar ile beraber
de uçaklarda yeni önlemler alınmıştır. Şimdi uçak kazalarına sebep olan
olayları inceleyelim.
1. Pilot Hataları
Pilot hataları aslında ikiye ayrılır. Bunlar kasıtlı hatalar ve
istemsiz hatalardır. Bazı pilotlar bilinçli olarak bir uçağı düşürmek
isteyebilir ve bunun sonucunda yüzlerce insan ölebilir. Buna örnek verecek
olursak geçtiğimiz yıllarda yaşanan ve bir çok insanın ölümüne sebep olan
Germanwing Havayollarını örnek verebiliriz. Bu olayda yardımcı pilot uçağı
kasıtlı olarak düşürmüştür. Bunun sebebi de yardımcı pilotun psikolojik
sorunları gösterilmiştir. Bu olaydan sonra bir çok havayolu şirketi artık
pilotlarını belli aralıklarla psikolojik kontrolden geçirmeye başlamıştır.
Bazı pilotlar ise uçaklarda
istemsiz olarak bazı hatalar yaparlar. Bu bazı durumlarda durumlar da ölümcül
olabilirken bazı durumlarda ise basit veya ağır bir şekilde atlatılabiliyor.
Airbus şirketinin A320 uçağının tanıtımında yaşanan kazaya bunu örnek
verebiliriz. Bu kazada henüz yeni piyasaya sürülmüş bir A320 uçağının tanıtımı
için yapılacak uçuşta pilot uçağa yeterince hakim olamadığı için gösteri
sırasında ormanlık alana bir dalış gerçekleştirmiştir. Bu kazada 136 yolcu
yaralanmış veya hayatını yitirmiştir.
2. Meteorolojik Faktörler
Hava
olayları da bazı zamanlarda uçakların düşmesine sebep olur. Bu olaylar da
kimi zaman pilot uçağı kurtarabilecek olabilir veya da hiç böyle bir şansı
olmayabilir. Hava olaylarına örnek verecek olursak; Son alçalma yani piste
inişin son anında önceki uçağa bağlı olarak çıkacak olan bir vortex ile uçak
tutunma kaybı yaşayabilir ve çakılabilir. Böyle bir şey yaşanmaması için Hava
Trafik Kontrolleri uçakları belli mesafeler ile indirir ve bu durumun önüne
geçilir. Bunun dışında kışın çok soğuk
havalar da uçakların kanatlarında buzlar olabilir ve bu da kalkışta sürtünmeyi
artıracağından dolayı uçağın yükselmesini engelleyip düşmesini sağlayabilir.
Kanada’da yaşanan Fokker50 tipi bir uçak bu sebeple düşmüştür. Bu düşmenin
ardından uçaklara kışın kalkmadan önce de-icing denilen bir sıvı püskürtülür ve
bu sıvı ile uçağın kanadındaki buzlar eritilir ve 3 saate kadar yeniden
buzlanması engellenir. Bu aklınızda şöyle bir soru bırakabilir; “Ya havada iken
kanatlarda buz olursa ?”. Evet böyle bir soru sormakta çok haklısınız ama
bununda bir çözümü vardır. Bunun içinde uçak kalktıktan sonra kanatlarda
bulunan, buzlanma önleyici ısıtıcılar çalıştırılır ve donma yaşanmasının önüne
geçilir.
3. Teknik Problemler
Bu sorunlar aslında çok az
yaşanan sorunlardır. Çünkü bir uçak kalkmadan önce defalarca kontrolden
geçirilir. Ama bu aşamada gözden kaçırılan bir sorun büyük bir facia
doğurabilir. Bunun için teknik işlemler de çok sıkı tedbirler alınmıştır. Japan
Airlines’ın tarihinde yapmış olduğu bir kaza da, B747 tipi uçak bir düşmüştür.
Bunun sebebi de teknik kontroller de uçağın kuyruk kısmında metal yorgunluğu
oluşmuş, vidalardan bazıları eksik takılmış ve bundan dolayı kuyruk kısmında
patlama meydana gelip uçak dağa çakılmıştır. Bu kazadan sonra teknik konular da çok sıkı tedbirler alınmış ve basit
tehlikeler dışında çok az kaza yaşanmıştır.
4. Diğer Koşullar
Aslında diğer 3 madde dışındaki her şey
buraya dahildir. Kuş çarpmaları, uçak kaçırılmaları, bombalı saldırılar vs. Bu
gibi olaylar da çoğu zaman bir kaza yaşanmaz ama bomba patlamaları gibi ağır
sebepler ile uçaklar düşebilir. Fakat
kuş çarpması, uçak kaçırılması gibi olaylarda pilot uçağı kolaylık ile
indirebilir. Bu koşullara örnek olarak La Guardia havalimanından kalkan
Amerikan Havayolları’na ait bir uçak kuş çarpması sonucu iki motorunu da
kaybetmiş ve Hudson Nehrine mucizevi bir iniş yapmıştır. Bu olayda hiç kimse
ölmemiş ve pilotlar ödüllendirilmiştir.
Tarih boyunca bir çok uçak kazası
yaşanmış ve binlerce insan ölmüş olabilir. Şunu unutmamamız gerekir ki bu rakam
Araba veya tren rakamlarına oranla çok azdır. Bunun için günümüzde en güvenli
ulaşım aracının uçaklar olduğunu rahatlık ile söyleyebiliriz. Şunu unutmayalım
ki uçak seyahati yürüyen merdivenlerden bile daha güvenlidir.
Onur
Can KARAMAN
Gazi
Üniversitesi
Bilgisayar
Öğretmenliği
Ilk yorumu ben yapayim dedim. Oncelikle basarili bir yazi olmus deginilebilecek bircok konuya deginilmis, bir kac bisey eklenicek olursa oda sudur: Havacilik oyle bir sektor ki, ucak kazalari asla ve asla SADECE 1 sebepten dolayi meydana gelmez. %99.99 ihtimalle kazaya sebep olan etken sayisi birden fazladir. Hepimizin daha once cok duymus oldugu klasik bir laftir ama burasida soylemek icin yeridir gibi duruyor, ee bizede soylemek duser. Laf soyle gider; "Kazalarin sebebi hicbir zaman tek bir etken degildir, her zaman zincirleme ters giden olaylar, hatalar ve yanlis anlamalar uzun lafin kisasi, daha buyuk problemlere kapi acan kucuk ihmaller, hatalar, bunun gibi sebeplerdir ucaklari dusuren."
YanıtlaSilSenin de deginmis oldugun gibi, hava olaylari bircok kazaya sebep olan etkenlerden biridir, ama hicbir zaman tek etken degil. Cok kisa bir ornek vericek olursak, benim homebase`im KPWK havalimaninda gorus yarim milden azdi bir kac ay once, 3 ucak (hepsi ozel jet) pas gecmek zorunda kaldi. 4`uncu Cessna Citiation pilotu diger 3 kisi pas gecmesine ragmen ucagi MDA(Minimum Descent Altitude)`in altina indirip, ustune ustun piste teker koydu, eee kacinilmaz son, ucagi pistte tutamayarak, pist disina cikti.
Senin de belirtmis oldugun gibi hava olaylari bu kazadaki en buyuk etkenlerden biriydi, ama ne yazik ki TEK etken DEGIL. Pilotun macolugu, belki gercek IMC kosullarindaki tecrubesizligi, belki de kim bilir uzun bir ucus sonrasi cok yorgun olmasi, kotu hava etkeni ile bir araya gelince malesef kazaya sebebiyet verdi.
Harikasin Onur Hocam.
Yeni blogunda basarilar diler, iyi gunler dilerim Onur Kaptanim. Chicago`dan selamlar :)
Değerli Yorumlarınız için teşekkür ederim Utku Kaptanım. :)
YanıtlaSil